"Le Chaos de Bruxelles - Le Chaos de la Famille" - a commisioned art work - is about ready, December 2015





De sidste streger er slået. Det er sen aften. Det kan man se på billederne.

Et stort bestillingsværk. Man kan gemme sig bagved det. Et portræt af en familie i Bruxelles til en familie i Bruxelles. Man kan også sige det sådan her: Et portræt af Bruxelles, et portræt af en familie.

Den mest indviklede tegning i min karriere til dato! Den sværeste. Den mest detaljerede. Bruxelles-tegningen! Ingen lette smutveje. Der er gået præcist et år siden jeg besøgte familien (le client) i Bruxelles. Natkørsel fra lufthavnen gennem en sarkofag by. "Bonjour les Anderssons". "Bonjour Petri, tegn os og Bruxelles". "Qui, bien sur". "Un café? "Qui, merci". "Ceci est votre chambre. Vous pouvez vous reposer ici". "Merci beaucoup". Hvis man kender 'Tegnerens kontrakt' af Peter Greenaway. Landmåleren K i Kafkas 'Slottet'. Jacques Brel for fuldt drøn i baggrunden.

Det har taget præcist et år at nå frem til den endelige tegning. Et år. Det har givet en dybde i grebet. Det er min undskyldning. Tegningen fremstiller familien og Bruxelles. Som aftalt. Men den gør noget mere. Den introducerer et tema. Kaos. Tegningen handler om Bruxelles' kaos (åh, sarkofage Bruxelles, der var sarkofag igen) og familiens kaos - vel og mærke en meget velfungerende familie på toppen af Uccle, det rigeste, nogle gange næstrigeste, så igen rigeste kvarter i Bruxelles - en spejling eller en dobbelthed som faktisk virkeligt fandtes og findes helt specifikt i dette tilfælde. En gave. Det dragende, charmerende, løsagtige, uvejsomme, slingrende, befriende, næsten flabede kaos både hos byen og i familien. Tegningen handler så også om at tegningen selv opererer med kaos. Det er en præmis tegneren har sat. Det er den eneste måde at opgaven har en chance for at kunne indløse et 12-tal. At der ikke er noget, et element, et snuptag der lige fikser det hele og skaber et fint, billedmæssigt hierarki. Øjet bliver nødt til at køre rundt og blive væk, og væk, og væk, forsøge sig og vende tilbage, og så dukker der alligevel strukturer op.

Titel: "Le Chaos de Bruxelles - Le Chaos de la Famille".

Format: 140 x 100 cm (ark) / 157 x 117 cm (indrammet).
Papir: Fabriano Academia, 400 gr.