Fra party til sauna - et nyt klimaværk i sigte, Januar 2019




Detalje fra forstudie til "The Party" - udsmykning no.5 af 6 (str.: 6 x 8 m).
Sted: EAAA,Hovedbygningen, Aarhus, DK.

Der findes en scene i Antonionis film "Blow-up", hvor hovedpersonen, Londonmode- og kunstfotografen Thomas, berusende tressercool i hvide jeans og altid i blasert ulykkelig fart, opdager en skjult (morderisk) detalje i et fotografi han tidligere på dagen har taget af to forelskede på en bænk i en park. Filmen drejer herefter udelukkende rundt om denne fremkaldte detalje.

Det samme er hændt for mig. Ikke det med de hvide jeans, men at jeg har fået øje på en detalje som ligger langt inde i et langt større billede, som efterfølgende gør krav på at fylde et nyt rum op. Se cirklen slået rundt om en mandsperson i det igangværende udsmykningsprojekt "The Party", som er 16 gange større end det udsnit som 'mandspersonen' optræder i. 

Jeg skal knibe øjnene sammen for at se ham. På den måde som skitsen 'synes'. Og det er kun på fotoet af skitsen det træder frem. Jeg har slået en cirkel rundt om ham for at tydeliggøre at han er der. Han ligner modparts advokat i ens trælseste retssag. Jeg plejer ikke at tegne sådan en fidus. Det er ham jeg tænker kan blive til saunamanden i et nyt klimaværk, som kunne hedde "Sauna". Jeg synes det ser ud som om han har et hvidt frottéhåndklæde rundt om nakken og at hans hår er svedigt ligesom når man har været længe i sauna. Så han skal ind i en sauna, og inde i den sauna skal han sidde foroverbøjet, og mens sveden hagler af ham og løber ned på overlæben skal han udbryde: "Hold kæft, hvor er her varmt". Og med det skal han, intetanende, referere til klimaforandringerne.